Min blogg, mina åsikter!

Direktlänk till inlägg 16 maj 2012

Testat det där med asiatiskt...

Av Anna - 16 maj 2012 17:27

Jag var ute efter den där gooooda smaken

på maten man får på kinarestaurang när man

beställer tre små rätter!

BOM sa det och jag misslyckades direkt!


Det blev gott, men inte alls som jag tänkt mig!

Recept:

  • 400 g biffkött av bästa kvalitén

  • 1 vårlök

  • 1 vitlöksklyfta (eller två om den är liten)

  • ca 1 msk färsk ingefära

  • olja till tillagning

  • 2,5 msk mörk soja

  • 250 g strimlade bambuskott (obs, denna mängd räcker!)

  • 1 msk Maizena

  • nymalen vitpeppar

  • 1 msk halvtorr sherry, t ex Amontilado (skall egentligen vara kinesiskt vin)

  • 3 dl vatten

  • 1 msk ostron- eller Hoisinsås

Arbetsgång:
Skär köttet i tändsticksstora strimlor. Lättast är att frysa kötten en stund för att det inte skall vara så sladdrigt. Marinera därefter strimlorna i en blandning av sherry, nymalen vitpeppar, och 2 tsk mörk sojasås. Låt dra i marinaden i minst en halvtimme. Obs, ej i kylskåp! 

Under tiden som köttet står i marinad så finhackar man den vita delen av vårlöken, vitlök och ingefärsrot. Det här är den s k stekgrunden som nästan alltid förekommer i samband med kinesisk matlagning.

Blanda vidare i en ölsejdel eller liknande; 2 msk mörk soja, 1 msk Maizena, 1 msk ostron- eller Hoisinås, en msk sherry och 3 dl vatten.

Om man använder bambuskott på burk så måste dessa sköljas ordentligt i kallt vatten. Låt dem därefter droppa ur och torka dem ordentligt i t ex en handduk.

Sådär. Nu kör vi själva tillagningen. Hetta upp ca 1,5 msk neutral matlagningsolja i en wok eller stekpanna. Obs kör inte pannan på den allra högsta värmen om du använder en vanlig stekpanna! Släng i pannan först stekgrunden och därefter efter ca en halv minut köttet. Rör hela tiden! Försök också att separera köttbitarna ifrån varandra. Efter ytterligare en minut eller när köttet har ändrat färg så tillsätter man bambuskotten. Fortsätt i ca 40 sekunder till och stjälp därefter i vätskan i ölsejdeln. Rör oavbrutet i pannan tills såsen har tjocknat. Klart! 



 (råkade visst strunta i löken och ingefäran.. men det gick ändå)

Serverat med ris!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna - 23 januari 2013 07:45

Idag har jag ocj Kian en ledig dag så det blir baaaara massa mys! :)...

Av Anna - 14 januari 2013 15:17

Efter frukosten kl 9 (fil och banan) slocknade jag på soffan i 1,5h. Var fortf superseg när jag vaknade. Orkade ta mig upp för lunch, sen låg jag tills jag skulle hämta på dagis. Skitsegt. Börjar bli sjuk kanske?...

Av Anna - 8 januari 2013 10:29

...vad är det du lider av?

Av Anna - 28 december 2012 09:56

Hoppas att alla har haft en bra jul och att nyårsafton blir en hit. Vi har precis kommit hem efter en lång julhelg i stockholm och på nyår ska vi bara ta det lugnt och mysa! :)...

Av Anna - 25 december 2012 22:07

Jag skulle behöva skriva av mig massor.. ..fast nä, jag struntar nog i det....

Other language?

Fråga mig

3 besvarade frågor

Guestbook!

Omröstning

Vad gör du helst en lördags/fredagskväll?
 Har en myisg hemmakväll
 Ute och super!
 Umgås nyktert med kompisar
 Äter på restaurang
 Jobbar

Senaste inläggen

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12 13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards